مشاوره روانشناسی
سن متوسط اولین آمیزش جنسی چقدر است ؟
سه شنبه 30 آبان 1396 ساعت 12:39 | بازدید : 191 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

میل جنسی در نوجوانی

سن مناسب شروع آمیزش جنسی چقدر است ؟

آیا میل جنسی در نوجوانی باید کنترل شود ؟

باید این واقعیت را بپذیریم که در دنیای امروزی نوجوانان از لحاظ جنسی فعال هستند و این برای بیشتر والدین قابل پذیرش نیست ، اما از روی مطالعات آماری می توان به سادگی فهمید که رابطه ی جنسی در میان نوجوان ها شایع و رایج است .

طبق مطالعات آماری،  نیمی از تمام نوجوانان کشور آمریکا حداقل یک بار ، رابطه ی جنسی داشته اند که البته می توان گفت  این آمار در کشور ما نیز ، کم نیست .

سن متوسط اولین رابطه در میان نوجوان ها 16 سالگی است که البته این عدد در میان پسران و دختران متفاوت است . شکی نیست که سن آمیزش جنسی به نسبت نسل قبل ، شاید یک دهه تغییر کرده است .

میل نوجوانان به رابطه ی جنسی نسبت به والدین خود در سن پایین تری است که این مسئله  در میان دختر ها و پسر ها یکسان نیست . بدین معنی که در میان دختران طبق نظر محققان ، فعالیت جنسی ، در اکثر مواقع ، فقط در یک رابطه متعهدانه رخ می دهد .

نکته ی دیگر تاثیر وجود همسالان و دوستان در ایجاد رابطه ی جنسی در میان  نوجوانان است . بسیار دیده اید که نوجوان شما درمورد روابط دوستان خود و کم وکیف آن برای شما تعریف کرده اند . خب این بسیار طبیعی است که نوجوان با خود فکر کند که همه به غیر از من این کار را انجام میدهند .

 در اینجا آگاهی والدین در مورد مسائل جنسی نوجوانان بسیار حائز اهمیت است و می تواند نقش پررنگی در مورد رابطه جنسی نوجوانشان داشته باشد . حتما والدین باید در مورد ارزش ها و نظرات خود در مورد رابطه جنسی قبل از ازدواج با نوجوان صحبت کنند .

با نوجوان به طور شفاف و واضح و خیلی به موقع ، درمورد مسائل جنسی و موضعتان در این رابطه و اینکه چه چیزی درست است و شما دوست دارید نوجوان چه رفتار هایی را داشته باشد ، وارد صحبت شوید . بدانید  و آگاه باشید که این مسئله به نفع خودتان و نوجوانتان است . این نظر اکد همه ی مشاوران متخصص کودک و نوجوان ، در مرکز تخصصی سلامت روان کودک و نوجوان مشاوران هیروو است .


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


راه های صحیح دستوردادن به کودکان
دو شنبه 29 آبان 1396 ساعت 13:54 | بازدید : 181 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

چگونه به کودک دستور دهیم ؟

راه های صحیح دستوردادن به کودک ؟

همیشه دقت داشته باشید هنگامی که از کودک خواسته ای دارید  فعل های معکوس به کار نبرید . مثلا وقتی کودک کار بدی انجام میدهد او را تایید نکنید چرا که در این صورت کودک دچار دوگانگی شده و اصطلاحا گیج می شود .

نکته ی دیگر اینکه به هیچ وجه در هیچ موقعی کودک را سرزنش نکنید . او را به خاطر کار خطایی که کرده است ، تحقیر نکنید . مثلا به او نگویید تو همیشه کثیف و شلخته ای برو ؛ همین الان دست هایت را بشور . به عبارت ساده تر به کودک برچسب نزنید .

دیگر این که هنگام درخواست کردن و دستور دادن به کودک ، او را نترسانید . مثلا به او نگویید ، اگر به حمام نروی برای همیشه بوی بد خواهی گرفت و یا اگر صبحانه نخوری هیچ وقت بزرگ نمی شوی . در این صورت کودک از روی ترس همه کارهایش ، ازجمله غذا خوردن را انجام میدهد .

برای اجرای دستور و خواسته تان به کودک باج ندهید .

اگر به کودک برای رعایت مقررات و رفتار کردن صحیح رشوه و باج دهید ، در این صورت کودک ، قبل از هر کاری از شما جایزه و پاداش می خواهد و این خود داستانی می شود . پس حواستان باشد که کی و چه موقعی باید برای انجام کارهای کودک به او پاداش دهید . به موقع این کار را بکنید .

نکته ی دیگر اینکه دستور و خواسته تان را چند بار تکرار نکنید . در این صورت کودک فکر میکند که برای انجام هر کاری وقت زیادی دارد ؛ چرا که مادر و یا پدر ، دوباره هم دستور را تکرار خواهد کرد . به جای تکرار در دستور دادن ، زمان مناسب آن را پیدا کنید .

چگونگی دستور دادن به کودک :

آرام و با ملایمت خواسته تان را به کودک بگویید .

از سرزنش کردن و توهین کردن به کودک ، در هنگام دستور دادن بپرهیزید .

حواستان باشد خواسته و دستور شما متناسب با توانایی های کودک باشد به گونه ای که کودک به راحتی از عهده ی آن بربیاد . بدین ترتیب کودک ضمن اینکه  کار و رفتار صحیح را انجام داده ، خود نیز از انجام کار احساس خوشایندی خواهد داشت و این برای تقویت اعتماد به نفس کودک بسیار مفید است . 


موضوعات مرتبط: روانشناسی , کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خانواده درمانی
دو شنبه 29 آبان 1396 ساعت 12:37 | بازدید : 212 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

متد های مختلف روانشناسی و درمان

امروزه روانشناسی کودک و مشاوره کودک بسیاری از متدها و روشهای درمانی را مطرح می کنند که  شایع ترین این روشهای درمانی عبارتند از :

درمانهای روانکاوی : در این درمان تا وقتی شخص شناخت کاملی از زیربنای ناهشیار اختلال کنونی خود در روابط اولیه اش با والدین و خواهر-برادرهایش پیدا نکند نمی تواند اختلالش را حل و فصل کند . فنون این درمان تداعی آزاد  ، تحلیل رویا  و انتقال است .

رفتار درمانی :

رفتار درمانگرها ، رفتار سازگارانه را راهی برای کنار آمدن با فشارهای روانی که شخص آنرا یاد گرفته است و هرچند بینش یافتن را هدفی ارزشمند می دانند ولی تغییر رفتار را تضمین نمی کنند . رفتار درمانگرها در نخستین نشست درمانی به دقت به درمانجو گوش می سپارند که درمانجو چه چیزی میخاد تغییر بدهد ؟ که نخستین قدم در رفتاردرمانی ، تعیین دقیق مشکل شخص . آنها با روشهای حساسیت زدایی و مواجهه ی واقعی برای از بین بردن ترسها و هراسها استفاده می کنند . آرام سازی تدریجی از روشهای است که به درمانجو گفته می شود نخست خود را به آرامش عمیق برساند . غرقه سازی از روشهای که درمانجو با مواجهه طولانی با ترس آورترین شی یا موقعیت ، بدون امکان گریز قرار می گیرد . تقویت انتخابی و سرمشق گیری از راه مشاهده و تقلید از دیگران از فنون دیگر رفتار درمانگرها است .

رفتار درمانی شناختی :

در این روش تحریفاتی را که درمانجو در تفکرش است را میشناسند و در جهت هماهنگی بیشتر با واقعیت ، تغییراتی در آنها ایجاد می کنند  .

درمانهای انسان گرا :

درمان انسان گرا بیشتر  به رشد و خودشکوفایی فرد تاکید دارد و هدف ، یاری رساندن به مردم برای دستیابی هرچه بیشتر به استعدادهای خودشان است و می کوشند مردم انگیزه ها و هیجانهای خود را بیشتر بشناسند و تاکید بر وضع کنونی شخص دارند . شیوه ی آنها درمانجو محور است .

گشتالت درمانی :

در این روش به برونریزی  خیالبافی ، رویاها یا تعارضها پرداخته می شود و روشی است برای افزودن بر آگاهی شخص است  که بصورت گروهی اما درمانگر هرزمان با یک درمانجو کار می کند . در این شیوه درمانی ، تاکید بر حل تعارض های درونی است .

واقعیت درمانی :

در این روش درمانگر به شخص کمک می دهد تا پیامدهای احتمالی اعمال خود را وارسی کند و موقعیت یا هدفی واقع بینانه در پیش گیرد و پس از آنکه برنامه ای برای فعالیت انتخاب شد مورد موافقت درمانجو قرار گرفت برنامه را دنبال کند .

درمان فردی :

در درمان فردی ، سلامت روانی شخص به وسیله میزان علاقه اجتماعی او سنجیده می شود . نوع درمان بصورت نوعی فرآیند یادگیری است و در طی آن به درمانجو  آموزش داده می شود تا ادراک – انگیزه ها خود را تغییر دهد و هدف این است که درمانجو افکار نادرست خود را تغییر دهد .

گروه درمانی :

این روش درمانی شرایطی را فراهم می آورد تا درمانجو مشکلات خود را در حضور دیگران حل و فصل کند ، واکنش دیگران را به رفتار خود ببیند و همچنین می توانند واکنش مردم را به مشکلات مشابه با مشکلات خودشان بینند .

خانواده درمانی :

در خانواده درمانی ، خانواده با یک یا دو درمانگر جلسات منظمی دارند . درمانگر ضمن مشاهده ی تعاملهای اعضاء خانواده می کوشد هر عضو را از شیوه ارتباطش با دیگران ، و نقشی که رفتارهایش در ایجاده مشکل خانواده دارد آگاه سازد و به اعضای خانواده می آموزند اختلافها را با آرامش بگویند استقلال یکدیگر را رعایت کنند .

درمانهای زیستی :

روانشناس کودک این درمان را شامل درمان با تشنج برقی و داروهای روان درمان بخش عنوان می کند و از میان این دو ، دارو درمانی بسیار پرکاربردتر است  .

در صورت مشاهده مشکلی در کودک خود  می توانید به مرکز مشاوره کودکان مراجعه کنید و با روانشناس کودک یا مشاوره کودکان  مشورت کنید و راههای درمانی متناسب با مشکل کودک خود را بیابید و در صورت عدم دسترسی می توانید با مشاوره تلفنی کودک تماس بگیرید و در شرایطی که توان پرداخت هزینه مراجعه حضوری را ندارید می توانید از خدمات مشاوره تلفنی کودک رایگان  بهره مند شوید .



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مشکلات نوجوانان
شنبه 27 آبان 1396 ساعت 10:59 | بازدید : 287 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

نوجوانان :

 نوجوانی دوره انتقال بین کودکی و بزرگسالی است که با بلوغ آغاز می شود . در این دوره نوجوان برای دست یابی به خود مختاری یا استقلال تلاش می کند و سعی دارد برای تصمیم گیری ، بیشتر به خودش و کمتر به والدین متکی باشد . با این حال ، روابط والد – فرزند برای اینکه به نوجوانان کمک شود تا افراد خودمختار و مسئولی شوند ، کماکان در تربیت فرزندان اهمیت دارد . تغییرات گوناگونی که در نوجوانی روی می دهند ، به خودمختاری نوجوانان کمک می کنند . نوجوانها می توانند پیشرفته تر از کودکان دبستانی استدلال کنند . فشارهای درونی و انتظارات اجتماعی موجب می شود تا نوجوان روش های بچه گانه را کنار بگذارد و روابط میان فردی برقرار کنند و مسئولیت  بپذیرند .

نوجوانان دختر و پسر :

دختران نوجوان ، توانایی کلامی بهتر از پسرها دارند و پسرها در استدلال ریاضی ، از دخترها برتر هستند . دخترهایی که زود بالغ می شوند محبوب نیستند ، گوشه گیرند ، اعتماد به نفس ندارند ، جایگاه رهبری معدودی کسب می کنند و مضطربند ؛ گاهی به مشروبخواری و فعالیت جنسی زودهنگام می پردازند و عملکرد خوبی در مدرسه ندارند که با پیش آمدن  این شرایط بهتر است  با روانشناس نوجوانان مشورت کرد یا به مرکز مشاوره نوجوانان مراجعه کرد . پسرهایی که زود بالغ می شوند معمولا آرام ، مستقل ، متکی به نفس و از لحاظ بدنی جذاب اند و در نزد همسالان محبوب تر هستند در جایگاه رهبری خوبی دارند  .

رشد بلوغ در دختران نوجوان زودتر از نوجوانان پسر است و بطور کلی نوجوانان دمدمی هستند و خلق نوجوانان کوچکتر در مقایسه با نوجوانان بزرگتر کمتر باثبات  است و اغلب از شادی به غم و دوباره برگشت به شادی ، تغییر می کند که این تغییرات خلقی با تغییرات موقعیتی ارتباط نیرومندی دارد .

مشکلات نوجوانان در خانواده :

روانشناسان نوجوانان بر این عقیده هستند که این دوره با لحظه های  بلاتکلیفی ،خود ناباوری و نا امیدی در تمام نوجوانان آغاز می شود که بلوغ  عامل فاصله گیری روانی نوجوانان از والدین است.

نوجوانی از 11تا 18سالگی است که آنها بدنبال حمایت های والدین نیستند بلکه بدنبال  کسب احساس استقلال هستند و تمایل دارند به کسب استقلال و آزادی است ولی والدین تصور می کنند که فرزندشان روز به روز از آنها دورتر می شود و دیگر روابط صمیمی سابق در بین آنها برقرار نیست . با اطرافیان خود بحث و مجادله می کنند و حتی دست به اعمال نادرست می زنند و سوالهایی درباره من کیستم مواجعه اند و کارها و رفتارهایی انجام می دهند که مورد رضایت والدین نیست . در این سن آنها بیشتر تمایل دارند که تنها باشند که این برای والدین نگران کننده است ولی باید سعی شود که در عین حال که از برنامه ی فعالیتی او با خبر می شوید به نظر او احترام بگذارید تا آنها احساس استقلال و آزادی کنند  . ترس و اضطراب و فشارهای روانی ، عاطفی و اجتماعی باعث می شود نوجوان روابطش بهم خورد و احساس حقارت کند و عصبی شود .

تربیت نوجوانان :

 والدین و نوجوانان با یکدیگر تعارض و محبت دارند و معمولا در مورد ارزشهای مهمی چون صداقت و اهمیت تحصیلات توافق دارند . تعارض والد – دختر شدیدتر از تعارض با پسرهاست ، شاید به این علت که والدین محدودیت های بیشتری را برای دخترها ایجاد می کنند .

براساس نظر مشاوره نوجوان ؛ تربیت نوجوانان اگر تربیت مقتدرانه  باشد ؛ فرزندان مسئولیت رفتار خود را می پذیرند و از تربیت مستبدانه و آسان گیر بهتر است و نیز روش تربیتی بی اعتنایی ، پایین ترین نمرات را در عملکرد تحصیلی هم دارند .

روانشناسان نوجوانان ؛ نوجوانانی که والدین آنها تصمیم گیری مشترک می کنند ، به تدریج با افزایش سن ، استقلال بیشتری کسب کرده و خیلی خوب پیشرفت می کنند . صمیمیت و نظارت کردن بر مکان ها و فعالیت های نوجوانان باعث می شود که احساس کنند به آنها اهمیت می دهید و برایشان ارزش قایل هستید. درحقیقت بهترین لحظه های نوجوانی مواقعی که با دوستان خود به سر می برند و روانشناسی فرزند به شما می آموزد که راههای کمک به نوجوانان چیست ؟ و می توانید با مرکز مشاوران تلفنی و آنلاین تماس بگیرید و با بهترین روانشناس نوجوان در تهران مشورت کنید .

منبع : سایت روانشناسی کودک

درخواست مشاوره تلفنی


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مسائل جنسی نوجوان
شنبه 26 آبان 1396 ساعت 14:53 | بازدید : 527 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

هویت جنسی نوجوانان :

امروزه یکی از معضلات بسیاری از جوامع ، مشکل برخورد با مسائل جنسی است . به گفته روانشناسان ؛ بیشتر نوجوانان با آغاز بلوغ نسبت به ظاهر خود ناراضی می شوند و نمی دانند که چه می خواهند و با نگرانی منتظر تغییرات در خود هستند . نوجوانان در ذهنشان با این سوال که " من کی هستم " مواجه اند ؛ که بخشی از پاسخ در بررسی تمایلات جنسی و هویت جنسی نوجوان است و بخش دیگر هورمون ها ، فشارفرهنگی  و ترس از متفاوت بودن است .

 

 

هویت جنسیتی چیست ؟

هویت جنسی به معنای تشخیص ذهنی فرد از خود بعنوان مرد یا زن بودن که از کودکی شروع می شود و در نوجوانی تقویت می شود . در این میان افرادی که از جنسیت خود ناراضی اند را اختلال هویت جنسی می نامند که این مورد با فرهنگ جوامع مختلف متفاوت است .

 

 

اختلال هویت جنسیتی (جنسی) :

در اکثر جوامع جنسیت را در دو مبنای زنانه و مردانه می سنجند که در مواردی که فرد خود را هیچکدام یا هردو ( دو جنسیتی ) یا جنسیت سوم ( هیجرا ) تصور کند اختلال جنسیتی می نامند .

 

 

اختلال هویت جنسی زمانی رخ می دهد که ذهنیت فرد از جنسیت خود با اندام های جنسی زمان تولد خود متفاوت است .

 

 

گاهی فرد اندام مردانه دارد ولی رفتارش زنانه است که به این فرد دگرجنسگونه یا تراجنسیتی می گویند که بیشتر در کودکی و زمان بلوغ رخ می دهد .

 

 

رفتار جنسیتی به رفتارهای بیرونی گفته می شود که ممکن است زنانه یا مردانه باشد و نیز طیف جنسیت عجیب وجود دارد که رفتارهایی مخلوط از دو جنس انجام می شود .

 

 

روانشناسان نوجوان در شرایطی که فرد صفات همدردی ، محبت ، تفاهم ، فردیت ، استقلال و قدرت را در سطح پایینی دارا باشد او را بی جنسیت و در سطح بالا باشد فرد را دو جنسیت می نامند .

 

 

نقش والدین در شکل دهی هویت جنسی نوجوانان :

والدین نقش بسزا و مهم مداخله گری تربیتی دارند . والدین اولین آموزگاران کودک در زمینه جنسیت هستند که از اولین سالهای رشد با مسائل جنسی و سوالاتی در این باره برخورد دارند . کنجکاوی فرزندان در مورد مسائل جنسی صرفا جنبه شناختی دارد که با واکنش غلط والدین جنبه جنسی و انحراف اخلاقی پیدا می کند .

 

 

مشاوران تلفنی و آنلاین می توانند بسیاری از والدین را درخصوص آموزشهایی در مورد مسائل جنسی کمک کنند و از به تاخیر افتادن و نادیده گرفته شدن و آسیب جلوگیری کنند .

 

 

براساس نظر بسیاری از مشاوران و روانشناسان ، زمانی که فرزندان اطلاعات درستی را از منابع سالمی مثل خانواده دریافت نکنند به دوستان روی می آورند و اطلاعات غلطی پیدا کنند پس بهتر است که این آموزشها توسط خانواده ارائه شود .

 

 

در صورت مشاهده رفتارهایی از این قبیل در فرزند خود با یک متخصص روانشناس یا مشاوره در خصوص شیوه مداخله تربیت فرزند خود مشورت کنید و در شرایطی که  نیاز سریع به مشورت دارید ولی هزینه پرداخت مراجعه به متخصص را ندارید می توانید با مرکز مشاوران تلفنی و آنلاین تماس بگیرید .

 

 

 

 

 

 


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


روانشناس تلفنی خانم
پنج شنبه 25 آبان 1396 ساعت 13:35 | بازدید : 212 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

مشاوره ازدواج؛ مشاوره تلفنی رایگان ازدواج
همان طور که می دانیم، مشاوره ازدواج دارای نقش کلیدی در زندگی زناشویی موفق است؛ در این خصوص یکی از آسان ترین و کاربردی ترین روش ها، بهره مندی از مشاوره تلفنی رایگان ازدواج است. افرادی که قصد ازدواج دارند، می توانند با مشاوره تلفنی قبل از ازدواج رایگان با خیالی آسوده برای تشکیل کانون باثبات خانواده خویش اقدام کنند؛ همچنین مشاوره تلفنی خانواده رایگان می تواند اصول صحیح رفتاری را در مقوله ازدواج به زوجین ارایه کند. مشاوره تلفنی رایگان ازدواج، با ارایه نکات علمی و صحیح ازدواج در مورد انتخاب همسر، روابط زناشوئی، شناخت بهتر همسر، شیوه های درست برطرف کردن معضلات زندگی زناشویی و نحوه برخورد مناسب و تعامل با خانواده همسر، می تواند موجب استحکام بنای زندگی شود.

به عنوان نمونه، روانشناس تلفنی خانم به عنوان مشاور ازدواج، می تواند راهنمایی های قبل از ازدواج را در قالب مشاوره تلفنی قبل از ازدواج رایگان به زوجین منتقل کند؛ زوجین بایستی توجه کنند که از آنجایی که در دنیای کنونی همه چیز بر اساس دانش و تخصص و علم پایه گذاری می شود، بنابراین بایستی به دقت به راهنمایی های مشاوره تلفنی رایگان ازدواج توجه کنند؛ چرا که در دنیای کنونی هدف از ازدواج، تنها تشکیل خانواده نیست، بلکه باید در زوجین رضایت از زندگی و در نتیجه لذت از زندگی هم وجود داشته باشد. 

مرکز مشاوره ازدواج

بهترین مکان برای بررسی تخصصی درخواست های زوجین پیش از ازدواج، مرکز مشاوره ازدواج می باشد. در عصر فعلی، با اینکه بیشتر دختر و پسرها تحصیل کرده اند، اما اطلاعات کمی از زندگی زناشویی دارند. بر اساس مشاوره تلفنی رایگان ازدواج، اکثر دختر و پسرهای جوان چنین می پندارند که مساله ضروری، فقط یافتن زوج ایده آل شان است و پس از آن زندگی شیرینی خواهند داشت. در حالی که اگر در تشکیل خانواده، چه بسا که با وجود یافتن یک همسر ایده آل، به دلیل آموزش نادرست، سستی و گمراهی بر روابط زوجین سایه افکند و چه بسا که نهایتا سر از مرکز مشاوره طلاق دربیاورند!  

منبع : سایت روانشناسی کودک

درخواست مشاوره تلفنی


موضوعات مرتبط: روانشناسی , ازدواج , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


روانشناسی دوران بلوغ در نوجوان
پنج شنبه 25 آبان 1396 ساعت 13:23 | بازدید : 163 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

روانشناسی و مشاوره نوجوانان؛ آثار روانی بلوغ

در مورد روانشناسی و مشاوره نوجوانان و یا مشاوره نوجوانان جوانان، ابعاد مختلف روحی و جسمانی نوجوانان و رسیدگی به مشکلات مخفی این دوران مطرح است؛ یکی از مهم ترین بعدهایی که توجه درخوری را می طلبد، بلوغ نوجوانان و آثار روحی روانی بلوغ بر آنان می باشد.

برای نوجوانان این بهتر است که قبل از ورود به دوران بلوغ، اطلاعات کافی را بدست آورند؛ این اطلاعات می تواند شامل عوامل موثر بر حالات روحی نوجوانان باشد که از مصادیق این عوامل می توان به مواردی مانند  فرهنگ جامعه، آمادگی نوجوانان و نگرش اهل خانواده اشاره کرد. همان طور که پیشتر ذکر شد، در خصوص روانشناسی و مشاوره نوجوانان، بررسی مساله آثار روانی بلوغ پسران نوجوان خالی از لطف نیست.

روانشناسی و مشاوره نوجوانان؛ مراسمات دوران بلوغ نوجوانان

در طول جلسات مختلف مشاوره نوجوانان و جوانان، مشاور متبحر جهت آشنایی والدین و نوجوانان می تواند به وجود برخی از مراسمات دوران بلوغ نوجوانان در فرهنگ های مختلف اشاره کند؛ در برخی از این فرهنگ ها، برای نوجوانان به دوران بلوغ رسیده، برخی از مسولیت ها و امتیازها قائل می شوند؛ همچنین در ایران مراسم جشن تکلیف به عنوان ورود نوجوان به دوران بلوغ و اجرای تکالیف دینی اطلاق می شود؛ این نکته ساده می تواند در مشاوره رایگان نوجوانان مطرح شود.

در بحث روانشناسی و مشاوره نوجوانان، می توان گفت که تغییرات سریع جسمی نوجوانان، پیامدهای مختلفی دارد؛ گروهی اعتماد به نفسشان را از دست می دهند و نهایتا به جمع دوستان هم سنشان می پیوندند، گروهی با ابراز احساس رضایت از تغییرات ظاهری، زمان بیشتری را صرف آن می کنند؛ نتیجه این توجه به ظاهر، این تجسم را به آنان می دهد که مورد توجه و تایید دیگران هستند و در نتیجه درتلاش برطرف کردن ایرادهای ظاهری مانند جوش های صورت شان برمی آیند. از دیدگاه مشاوره نوجوانان جوانان این توجه به ظاهر این پیامد را دارد که هیچ انتقادی از اطرافیان را نمی پذیرند و در صورت وجود، به رفتارهای خطرناک می پردازند و به عواقب این رفتارشان توجهی نمی کنند. به خصوص در بحث مشاوره پسران نوجوان، این رفتار نوجوانان نشانه علاقه به کسب تجربه نوجوان است.

منبع : سایت روانشناسی کودک


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


درمان افسردگی نوجوانان
پنج شنبه 25 آبان 1396 ساعت 11:43 | بازدید : 177 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

افسردگی نوجوان و راههای درمان آن

نشانه های افسردگی نوجوان چیست ؟

راههای درمان افسردگی نوجوان ؟

اول اینکه این نکته را بدانید که همیشه برای درمان  افسردگی نوجوان نیازی نیست که الزاما از افراد متخصص کمک بگیرید . در حالت معمول ناراحت بودن و غمگینی نوجوان برای طولانی مدت نیست و پس از چند روز خوب خواهند شد . اگر شما به عنوان والدین نوجوان و یا اطرافیان او مهارت ارتباط برقرار کردن با نوجوان را داشته باشید می توانید از طریق صحبت کردن و صمیمیت این ناراحتی و حالت غمگینی را از او دور کنید .

حواستان باشد همانطور که قبلا گفتیم نوجوانان به خاطر شرایط و اقتضای سنی به نوع کلمات حساس بوده و اکنش نشان می دهند پس از گفتن جملاتی مثل این حالت غمگین بودن نشانه ی ضعف است و تو باید قوی باشی و از این قبیل خودداری کنید و به جای آن به احساسات نوجوان خود توجه کرده و آن ها راجدی بگیرید .

اولین قدم در درمان افسردگی نوجوان همدل شدن با اوست  . بدین ترتیب که اجازه دهید در مورد تمام ناراحتی هایش با شما صحبت کند و شما خوب به او گوش دهید . سپس بدون اینکه اورا سرزنش کنید از او بخواهید در خود ومحیط اطرافش تغییراتی ایجاد کند ، مشکلاتش را تقسیم کرده و کم کم آن ها را حل کنید و اصلا به او بگویید که این حالات طبیعی است و خود نیز در دوران نوجوانی آن ها را تجربه  کرده اید . بگذارید نوجوان با شما احساس راحتی کند و صمیمانه تر در مورد خشم و ناامیدی هایشبا شما حرف بزند .

دوم اینکه نوجوانتان را تشویق به فعالیت های جسمی مثل ورزش کردن ، آهسته دویدن ، شنا کردن و رقصیدن کنید .

این ها همه در مواردی است که نوجوان شما فقط برای چند و به طور معمولی ناراحت باشد و شما ببینید که پس از انجام کارهایی که در فوق به آن اشاره کردیم نوجوان شما تغییر کرده و حال خوبی پیدا کرده است . در غیر این صورت افسردگی نوجوان خود را جدی بگیرید و حتما و الزاما به مشاوران و روانشناسان متخصص کودک و نوجوان مراجعه کنید . چه بسا که اگر مساله را مهم تلقی نکنید ممکن است ، خطراتی همچون خودکشی نوجوان شما را تهدید کند .


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تفاوت های کودکی و نوجوانی
پنج شنبه 25 آبان 1396 ساعت 11:35 | بازدید : 187 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

تفاوت دوران کودکی و دوران نوجوانی

تغییرات پی در پی و منظمی که از دوران جنینی تا زمان مرگ ادامه دارد رشد نام دارد .  دوره ی کودکی و نوجوانی از بقیه مراحل رشد حساس تر و مهم ترند و لذا توجه به ویژگی های این دوره اهمیت به سزایی دارد .

دوره ی کودکی به سه دوره ی طفولیت ، کودکی اول و کودکی دوم تقسیم بندی می شود .

طفولیت : از تولد تا دو سالگی . در این دوره رشد جسمی بسیار سریع است ، کودک از طریق گریه کردن با دیگران ارتباط برقرار می کند . 70 درصد از زمان روز را می خوابد و از همان ماه های اول مهارت های حرکتی مانند چنگ زدن و دنبال کردن اشیا با چشم را انجام می دهد .

کودکی اول : از 2 تا 6 سالگی . در این دوره سیستم عصبی مرکزی کودک رشد می کند . رشد مغز با سرعت بیشتری انجام می گیرد . مهارت های حل مسئله در او شکل می گیرد . این توانایی را پیدا می کند که برخی کارها را مستقل انجام دهد . مثلا به تنهایی صبحانه بخورد یا لباس عوض کند . کودک در این مرحله بسیار خود محور است و دنیا را از نگاه خود می بیند .

کودکی دوم : از 7 تا 11 سالگی . کودک در این دوره رشد یکنواخت تری را تجربه می کند . تفکر کودک دارای راهبردها و سازمان دهی می شود . کودکان در این دوره " دگر پیرو " هستند و به راحتی با دیگران همراه و مطیع می شوند .

 

دوره ی نوجوانی

دوره ی نوجوانی دوره ی گذر از کودکی به بزرگسالی است و چالش های زیادی با خود به همراه دارد .

از مهم ترین ویژگی دوران نوجوانی بلوغ است که به شروع تغییرات زیستی و توانایی تولید مثل در نوجوان اشاره دارد .

نوجوان در این دوره بیش از پیش استقلال طلب است و از بزرگترها انتظار دارد که او را به رسمیت بشناسند . تمایل شدیدی به گروه های همسال دارد و از آن ها الگو برداری می کند . در این دوره تمایل به جنس مخالف دیده می شود . تفکر انتزاعی در نوجوان او را واردار می کند ارزش های خود را بررسی کند و آن ها را زیر سوال ببرد .

مشاوره ی تلفنی 

برای شناخت هر چه بهتر و صحیح تر دوره ی کودکی و نوجوانی بهتر است با یک مشاور کودک و یا روانشناس کودک در ارتباط باشید و از طریق مشاوره تلفنی رایگان از دوره ی نوجوانی و کودکی اطلاعات بیشتری کسب کنید . 


موضوعات مرتبط: روانشناسی , کودک , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دعوا در مدرسه
پنج شنبه 25 آبان 1396 ساعت 11:33 | بازدید : 180 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

دعوا نوجوانان در مدرسه :

امروزه بسیاری از خانواده ها از خشونت و پرخاشگری فرزندان خود شکایت می کنند و بدنبال راه حل هایی برای مقابله با آن هستند . برخی از دانش آموزان به دلیل نوع شخصیت و تربیتشان نسبت به خشنونت معلمان خود عکس العمل نشان می دهند . توجه داشته باشید که مقطع ابتدایی بسیار حساس است و نباید با فرزندان با خشونت رفتار شود .

با توجه به اینکه تحمل  دعوا کردن برای همه سخت است پس بهتر است که کمک کنید تا فرزندتان دچار ناکامی نشوند و در محیط آموزشی شادتری باشند تا بتوانند خشم خود را کنترل کنند .

با توجه به عقیده روانشناس و مشاوران کیفیت آموزشی بالا و برخورد مناسب با نوجوانان در روند کنترل خشم و جلوگیری از دعوای آنها موثر است . نوجوانان بسیار حساسند و گاهی ممکن در مقابل خواسته های والدین خود رفتار نادرست و غیر قابل کنترل از خودشان بروز دهند که بطور دقیق نمی توان گفت که پرخاشگر هستند . نوجوانان سرکش دائما و عمدا از اطاعت کردن خودداری می کنند و یا حتی فرد مقابل را به مبارزه می طلبند .

چرا فرزندمان دعوا می کنند ؟

یکی از علل اصلی دعوا کردن در بین نوجوانان خصمانه بودن محیط است  که باید با آن مقابله کرد . همچنین ممکن است که محیط خانه به گونه ای باشد که فرزند احساس فقدان و خشونت کند ، که این الگو پذیری و همانند سازی فرزندان از والدین را بیانگر است .

ناکامی در دست یابی به اهداف و اضطراب و گاهی دوگانگی ، تضاد درونی و کج خلقی و افسردگی از دلایل دیگر دعوا و کتک کاری در فرزندان می شود .

برخی مواقع فرزند می خواهد جلب توجه منفی کند و علت این کار او این است که به رفتارهای مثبت او بی توجهی کرده اید .

تنبیه بدنی در فرزندان موجب می شود که آنها نیز این را در موقعیت های بیرون با کتک زدن دیگران از خود بروز دهند .

با دعوای بودن فرزندمان چه کنیم ؟

در قدم اول صبور باشید و با آرامش با او صحبت کنید و از او توضیح نخواهید و دنبال دلیل نباشید . همچنین به او ارتباط کلامی یاد دهید تا از احساسات منفی اش استفاده نکند و به او توجه کنید تا بفهمد که او را درک می کنید . او را مجبور نکنید که با دیگران شریک شود و فقط به او عذرخواهی کردن را آموزش دهید .

بجای اهمیت دادن به اشتباهات نوجوان رفتار مثبت او را تقویت کنید و وقت بسیاری برای او بگذارید .

با توجه به عقیده روانشناس کودک نمی توان بصورت واضح درباره مشکل و دعوای فرزندان صحبت کرد چون عوامل متعددی در بروز رفتار آنها وجود دارد ولی بهتر است که در این شرایط به او آرامشدهید و با پرخاش با او صحبت نکنید و درجهت بهبودی بهتر به متخصص روانشناس و مشاوران کودک مراجعه کنید و در صورت عدم دسترسی و نیاز سریع با مرکز مشاوران تلفنی و آنلاین تماس بگیرید .


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
نظر سنجی

نظر شما درباره وبلاگ؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 176
بازدید ماه : 801
بازدید کل : 40492
تعداد مطالب : 160
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مشاوران هیروو و آدرس heiroo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 160
:: کل نظرات : 2

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1
:: باردید دیروز : 3
:: بازدید هفته : 176
:: بازدید ماه : 801
:: بازدید سال : 3289
:: بازدید کلی : 40492