مشاوره روانشناسی
نادیده گرفتن بد رفتاری کودک
جمعه 2 شهريور 1396 ساعت 10:0 | بازدید : 297 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )
نادیده گرفتن بد رفتاری کودک 1

نادیده گرفتن بد رفتاری کودک

نادیده گرفتن بد رفتاری کودک ؛ در بعضی کتاب های تعلیم و تربیت ، توصیه شده که « به رفتار ناپسند کودک بها ندهید و آن را نادیده بگیرید . » اما به صورت مطلق این نصیحت خوبی نیست . اگر کودک تازه به راه افتاده ی شما به بخاری نزدیک می شود ، اگر می بینید ، سکه ای را به دهان گذاشته و یا بچه کوچکتر از خود را کتک می زند ، باید کاری صورت دهید .

با این حال می توان از کنار بعضی از رفتار های نادرست کودک بی تفاوت گذشت . کج خلقی ، که یکی از رفتار های طبیعی کودک تازه براه افتاده است ( نشانه دیگری برای اثبات وجود ) نمونه خوبی است که می توان به آن اشاره کرد .

نادیده گرفتن بد رفتاری کودک

در صورت امکان ، رفتار بد کودک را نادیده بگیرید

از کنار بدخلقی و غرولند فرزند تازه به راه افتاده بی تفاوت بگذرید . اصل نادیده گرفتن بد رفتاری کودک را در پیش بگیرید ، طوری رفتار کنید که انگار متوجه بدخلقی او نشده اید . وانمود کنید که به کاری سرگرمید ، مجله ای بردارید و بخوانید ، یا از همه ی این ها ساده تر ، از اتاق بیرون بروید . باکمی مداومت و با چند تکرار غرولند و بدخلقی کودک متوقف می شود .

با این حال بد اخلاقی بعضی از بچه ها ، گاه چند هفته و در مواردی چند ماه طول می کشد . در این جا ، اگر بی توجهی به بد خلقی و نادیده گرفتن بد رفتاری کودک آن را به کل از میان برندارد ، باز هم واکنش منطقی و حساب شده ای است . به کودک درس اخلاقی دیگری می دهد : جیغ و داد و غرولند ، وسیله مناسبی برای رسیدن به خواسته ها نیست .

در ابتدای امر ، وقتی غرولند و بدخلقی را نادیده می گیرید ، کودک احنمالا پیش خود می گوید : « اگر به بدخلقی ادامه دهم ، احتمالا بابا و مامان فکری به حالم می کنند . » به همین دلیل بهتر است که بی توجه به بدخلقی ، او را تنها بگذارید و از اتاق بیرون بروید ؛ و مادام که بدخلقی ادامه دارد به سراغش نروید .

بدخلقی کودک هنگام خواب و روش برخورد با آن

اغلب بچه ها ی یک ، تا دوساله ، هنگام خواب بداخلاق می شوند . وقتی پسر یک ساله ی شما به خوابیدن رضایت نمی دهد براساس عادت همیشگی به اشتباه او را تکان می دهید و به اصطلاح با لالایی گفتن او را به خوابیدن تشویق می کنید با ادامه این سیاست کار به جایی می رسد که بدون لالایی امکان خوابیدنش غیر ممکن است .

نادیده گرفتن بد رفتاری کودک 3

دکتر اسپاک در کتاب معروفش به والدین توصیه ای کرده است : کودک را در رختخواب بگذارید ، شب بخیر بگویید ، درب اتاق را ببندید و تنهایش بگذارید و در صورت گریه و زاری به سراغش نروید . به اعتقاد دکتر اسپاک ممکن است شب اول بچه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه گریه کند ( مورد بوده که بچه یک ساعت گریه کرده ) اما شب دوم مدت گریه ۱۰ دقیقه کاهش می یابد و به احتمال زیاد از شب سوم به بعد گریه ای در کار نخواهد بود . توصیه دکتر اسپاک را به کار ببندید و به نتیجه ی مطلوب برسید . اگر از این طریق به نتیجه ی مورد نظرتان نرسیدید می توانید از طریق مشاوره ی حضوری و یا مشاوره ی تلفنی به عنوان منبع موثق به مطلوبتان برسید .


جهت تماس و مشاوره تلفنی با روانشناس و مشاوران  متخصص ازطریق تلفن ثابت و بدون پیش شماره با 9092305983 تماس حاصل فرمایید.

یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید

اما با بدخلقی کودک در اماکن عمومی چه می توانیم بکینم ؟

اگر در حال خرید از فروشگاه مواد غذایی بداخلاقی کودک شروع شد ، چه کاری از شما ساخته است ؟ باز هم توصیه ما این است که ایتدا بی اعتنایی کنید . تسلیم شدن به خواسته ی کودک در این مرحله درست نیست . برای برخورد با بداخلاقی کودک در این مواقع می توانید از روش روانشناس کیت تراپاسو استفاده کنید :

نادیده گرفتن بد رفتاری کودک 5

کودک را از میان جمع خارج کنید ؛ به گوشه خلوتی بروید . او را از پشت محکم نگه دارید . می توانید پشت سر کودک زانو بزنید و یا او را پشت به خود روی پا ، یا به اصطلاح دامان خود بگذارید . بازو های کودک را به صورت ضربدر قرار دهید و یا اگر درحالت نشسته قرار گرفته اید ، ساق های پایتان را روی پاهای او بگذارید . هدف این است که وقتی با او جدی صحبت می کنید امکان تکان و جا به جایی نداشته باشد . در این حال به او بگویید :

« بداخلاقی موقوف . حق بد اخلاقی نداری . نه برای تو خوب است نه برای من . با این حساب چه بهتر که ساکت شوی . » از قرار معلوم ، با تکرار عمل ناراحتی و غرولند کودک کم می شود .

 

 

 

 

برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو


موضوعات مرتبط: کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نکات مهم درباره ی کودکان دو ساله
جمعه 1 شهريور 1396 ساعت 10:0 | بازدید : 241 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )
نکات مهم درباره ی کودکان دو ساله 2

نکات مهم درباره ی کودکان دو ساله

نکات مهم درباره ی کودکان دو ساله ، بکارگیری آنها در بهبود رفتار های کودکان و تاثیر آن بر ارتباط صحیح و روابط آنان با همسالان خود ، والدین ، خانواده و دیگران :

۱- استقلال طلبی و بد اخلاقی و لجبازی ، بخشی از فرایند رشد است . کودک می خواهد با فاصله گرفتن از پدر و مادر شخصیت مستقلی از آن خود بیابد .

موقعیتی است که برای رشد شخصیت و رشد اخلاقی او مهم است . شجاعت و شهامتی که در بالغ ها می ستایید ، ریشه در استقلال طلبی دو سالگی دارد .

۲- به استقلال طلبی فرزند دوساله خود بها بدهید و این همان کاری است که در مورد کودکان تازه به راه افتاده هم انجام دادید .

 

نکات مهم درباره ی کودکان دوساله 1

 

این جا هم وظیفه ی مهمی پیش رو دارید . خانواده نقش پر رنگ و سنگینی در آموزش فرزندان دارد ؛ از یکسو باید به فرزند احترام به اختیارات خود را بیاموزید و از سوی دیگر ، مقررات و قوانین منطقی را قبول کند . رسیدن به این هر دو خواسته امکان پذیر است . برای رسیدن به این منظور باید :

  • امکان انتخاب دهید .
  • باطرح سوال ، کودک را به فکر کردن مجبور کنید .
  • از روش منحرف کردن حواس او استفاده کنید .
  • از قصه های آموزنده برای تربیت کودک خود مدد بگیرید .
  • در صورت لزوم کودک را از میان جمع دور کنید .
  • قوانین و نظم و انضباط را با او در میان بگذارید .
  • تا حد امکان از تنبیه جسمانی بپرهیزید .

۳- دو ساله ها بیش از کودکان تازه به راه افتاده ، به فضا برای حرکت نیاز دارند .

محدود کردن بیش از حد آن ها صلاح نیست ؛ و لزومی ندارد که پیوسته قدرت و اختیار خود را به رخ آن ها بکشید . بگذارید از احساس وجود خود لذت ببرند . نکات مهم درباره ی کودکان دو ساله را به کار ببندید .

 

نکات مهم درباره ی کودکان دوساله

۴ – توقع بیجا نداشته باشید . کودک دوساله بیش از اقتضای سن وسالش بالغ و عاقل نیست . با این حال از نصیحت و پند و اندرز غافل نشوید .

گاه توقع بیشتر از کودک به رشد اخلاقی او کمک می کند ، با این حال انتظار بی عیب و نقص بودن از کودک دو ساله خطاست .

توقع نداشته باشید که فرزند دوساله ی شما همیشه با دوستانش خوش رفتار و با برادر کوچکترش مهربان باشد و به خواهرش حسادت نکند و سر میز مودب بنشیند و یا برای هرچه به او می دهید از شما تشکر کند .

باز هم توقع های ما…

برای استفاده از خدمات مشاوره کودکان و خانواده مشاوران هیروو ، بدون پیش شماره از تلفن ثابت با شماره 9092305983 تماس حاصل فرمایید

یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید

 

۵ – توقع نرم و ملایم بودن دایمی انتظار بی جایی است . دو ساله ها اغلب مشکل ساز هستند و در این شرایط طبیعی است که گه گاه شما را عصبانی کنند .

اما احساس تقصیر نکنید . اگر فکر می کنید اشتباه کرده اید خیلی ساده با یک « متاسفم » موضوع را تمام کنید . نکات مهم درباره ی کودکان دو ساله را به کار ببندید .

۶ – دو ساله ها به سرعت رشد می کنند . از به هم ریختن خانه و سیر وسیاحت و سرکشی به همه جا و بازی با خاک و ماسه و آب و گل و نقاشی لذت می برند . عاشق صدا و خبر های خوش و بازی های ساده اند .

فضای بازی وسیع می خواهند و اسباب بازی های مختلف . محتاج توجه و مهر محبت شما هستند ، این لطف را از آن ها مضایقه نکنید .

۷- مشاوره کودک و یا حتی مشاوره ی تلفنی از نکاتی است که می تواند از همان سنین نخست کودکی مفید واقع شود چرا که اینگونه خانواده با همراهی و مساعدت یک منبع آگاه تر می تواند به راحتی و آسانتر نیز با خیال آسوده تر به تربیت فرزند دلبند خود بپردازد .

 

برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو


موضوعات مرتبط: کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جریمه برای بد رفتاری کودک
جمعه 31 مرداد 1396 ساعت 10:0 | بازدید : 314 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )
جریمه برای بد رفتاری کودک 1

جریمه برای بد رفتاری کودک

جریمه برای بد رفتاری کودک ؛ اما این جریمه باید منطقی باشد . باید در صورت امکان ارتباط روشنی میان رفتار بد کودک و نتایج ناشی ار آن وجود داشته باشد .

در ارتباط با کودکان تازه به راه افتاده ، سه مجازات منطقی و مناسب به نظر می رسد . نخستین آن سرزنش است . سرزنش مجازات منطقی است که به کودک می گوید : « اگر با دیگران خوش رفتاری نکنی ، عصبانی می شوی . » برای تاثیر سرزنش ، تکرار پشت سر هم آن درست نیست . با تکرار تاثیر سرزنش از دست می رود . اما هنگام سرزنش باید به قدر کافی جدی باشید تا کودک بداند که با او شوخی نمی کنید .

مثلا اگر کودک تازه به راه افتاده ی شما کسی را کتک می زند می توانید حالت عصبانی بگیرید و بگویید : « نه حق نداری این کار را بکنی . » مسلما به نتیجه می رسید .

 

جریمه برای بد رفتاری کودک 2

انواع جریمه برای بد رفتاری کودک و مجازات او

نوع دیگر مجازات و جریمه برای بد رفتاری کودک ، محروم کردن است . مثلا اگر کودک شما با عروسکش به کسی ضربه ای وارد کرد ، می توانید به عنوان مجازات عروسک را از دستش بگیرید و مدتی او را از عروسکش محروم کنید .

از میان جمع بیرون بردن کودک هم ، گاه مجازات موثری است . اگر کودک ، علیرغم سرزنش کلامی همچنان به زدن پدر و مادر و سایر بچه ها ادامه دهد ، می توانید او را ۵ تا ۱۰ دقیقع در اتاقش تنها نگهدارید . مجازاتی منطقی است . زدن دیگران درست نیست و مجازات آن هم می تواند چند دقیقه تنهایی کشیدن باشد . به کودک می گویید اگر می خواهی تنها نمانی باید به دیگران محبت کنی .

از کتک زدن بپرهیزید

احتمالا شما هم مثل بسیاری از والدین ، وقتی عصبانی می شوید ضربه ای به کپل کودک خود می زنید . البته آن قدرها هم اقدام وحشتناکی نیست .

در ادامه ی مطالب به تفصیل راحع به تنبیه و حدو حدودی که باید رعایت شود صحبت خواهیم کرد ؛ اما به اعتقاد ما این اقدام تادیبی مناسب برای کودکان یک تا دوساله نیست . اشکال بزرگی دارد . زدن عادت می شود و ضمن آنکه تاثیرش را از دست می دهد ، روی رابطه شما با فرزندتان تاثیر نامساعد گذاشته و به احتمال زیاد به رشد اخلاقی او لطمه می زند . چه بهتر که برای تربیت فرزند از روش های دیگری استفاده کنید .

در راهکارهایی که ملاحظه می فرمایید ، برای تربیت کودکان تازه به راه افتاده ، هفت روش توصیه شده است . به کمک این هفت روش به هر صورت باید بتوانید رفتار کودک یک تا دوساله خود را کنترل کنید ؛ هرچند مطمعنا کنترل کودک و تربیت او به هیچ وجه کار ساده ای نیست . ازین رو از این سن و جهت تربیت صحیح کودک مشاوره می تواند مفید واقع شود .

 

جریمه برای بدرفتاری کودک

 

روش های پیشنهاد شده با احترام به استقلال طلبی کودک ، به رشد اخلاقی او توجه دارند . با بکار بردن این روش ها ضمن توجه به آن چه برای تربیت فرزند خود در نظر گرفته اید ، او را در راستای رشد اخلاقی حرکت می دهید و این دراصل مفهوم و جان کلام رشد اخلاقی است .

برای استفاده از خدمات مشاوره کودکان و خانواده مشاوران هیروو ، بدون پیش شماره از تلفن ثابت با شماره 9092305983 تماس حاصل فرمایید

یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید

هفت توصیه برای تربیت کودکان تازه به راه افتاده

۱-کنجکاوی سالم او را تشویق کنید .

۲- کودک را با محدودیت ها آشنا کنید تا از مقررات و دلایل زیر بنایی آن مطلع گردد.

۳- با منع رفتار های ناپسند ، کار های دیگری را به او پیشنهاد کنید .

۴- با پرت کردن حواس کودک ، از لجاجت بی مورد جلوگیری نمایید .

۵- رفتار های خوب را تشویق و تقویت کنید تا ضمن کمک به تربیت کودک ، روابط بهتری میان او و شما بوجود آید .

۶- در صورت امکان بدخلقی کودک را ندیده بگیرید ، تا بداند با بداخلاقی و غرولند به جایی نمی رسد .

۷- می توانید اگر خواستید ، برای رفتار های ناپسند کودک مجازات منطقی در نظر بگیرید تا بفهمد پاداش بد رفتاری واکنش ناخوشایند است .

 

برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو


موضوعات مرتبط: کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سه ساله های با اعتماد به نفس ، نوزاد های عاطفی
جمعه 30 مرداد 1396 ساعت 10:0 | بازدید : 294 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )
سه ساله های با اعتماد به نفس 1

سه ساله های با اعتماد به نفس ، نوزاد های عاطفی

سه ساله های با اعتماد به نفس و پژوهش در مورد آن ها ؛  خوشبختانه ، دست کم ، یکی از پژوهش های انجام شده در زمینه ی پیوندهای عاطفی حال و روز نوزاد های مورد اشاره را تا سن سه سال و نیمی آن ها دنبال کرد . پژوهشگران ابتدا پیوند عاطفی کودکان را در ۱۵ ماهگی و آن گاه پیوند های عاطفی همین کودکان را در ۳ سالگی مورد بررسی قرار دادند .

میان کودکان با پیوند عاطفی محکم و کودکان فاقد آن تفاوت زیادی وجود داشت . در مهد کودک ، کودکان گروه نخست به کار رهبری سایر بچه ها تمایل نشان داده و مورد احترام واقع می شدند . بصورت دایم مبتکر فعالیت هایی می شدند و نسبت به بچه هایی که احساس ناراحتی می کردند همدردی نشان می دادند ، علت ناراحتی آن ها را می پرسیدند و درصورت امکان در صدد کمک بر می آمدند . به اعتقاد مربیان مهد کودک ، این بچه ها قوی ، مبتکر و علاقه مند به یاد گیری بودند .

 

سه ساله های با اعتماد به نفس

ویژگی های سه ساله های بی اعتماد به نفس

اما کودکانی که فاقد پیوند های عاطفی محکم بوده اند در ۱۵ ماهگی تفاوت های تاسف باری داشتند . اغلب مردد و دو دل بودند ، کمتر از فعالیت های دست جمعی استقبال می کردند و حتی در صورت تمایل سایر بچه ها به بازی ، به هر شکل از بازی طفره می رفتند .

برای استفاده از خدمات مشاوره کودکان و خانواده مشاوران هیروو ، بدون پیش شماره از تلفن ثابت با شماره 9092305983 تماس حاصل فرمایید

یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید

کادر آموزش مهدکودک گروه اخیر را کودکان غیر کنجکاو و بی علاقه در رسیدن به هدف نوصیف می کردند. آیا می توان گفت کودکانی که در یک سالگی با پیوند های عاطفی محکم بزرگ می شوند در سه سالگی از اعتماد به نفس و استقلال برخوردار می گردند ؟

 

سه ساله های با اعتماد به نفس 2

سه ساله های با اعتماد به نفس و استقلال در آن ها

تجربه نشان می دهد که رابطه مستقیمی میان احساس ایمنی و استقلال وجود دارد . کودکانی که از پیوند های عاطفی محکم در ارتباط با پدر و مادر خود برخوردارند ؛ با اعتماد به نفس بیشتری محیط زندگی خود را تفحص می کنند و چون بزرگ می شوند ، به اتکای همین اعتماد به نفس انسان هایی مستقل می شوند . عشق و محبت زمینه ساز اعتماد به نفس و استقلال است . کیفیتی است که در مورد بالغ ها هم صدق می کند . انسان بالغی که از محبت دیگران نسبت به خود مطمعن است آسانتر با گرفتاری های زندگی برخورد می کند و در زمینه های اخلاقی روی پای خود می ایستد .

کودکان بهره مند از پیوند های عاطفی ، دست به دامان دایم مادر خود نیستند ، اما شدت وابستگی بسیاری از این کودکان زیاد است . پدر و مادر می توانند برای احتراز از این موقعیت به فرزند خود آزادی بیشتری بدهند تا با حساسیت محیط زندگی و کسب تجربه بیشتر ، از وابستگی بیش از حد او جلوگیری کنند . کار دشواری نیست . در جریان رشد همه ی این کار ها عملی است ، اما توجه داشته باشید که یکی از شروط لازم تربیت کودک مستقل و مطمعن ، عشق و محبت و توجه ب او است .

 برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو


موضوعات مرتبط: کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


عشق و محبت به فرزندان
جمعه 29 مرداد 1396 ساعت 10:0 | بازدید : 342 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )
عشق و محبت به فرزندان

عشق و محبت به فرزندان

عشق و محبت به فرزندان سوای بسیاری از محسنات دیگر ، انسان ها را به هم پیوند داده ، آن ها را در مجموعه ی خانواده ی انسانی قرار می دهد .

اما ، مهمتر از آن ، دوست داشتن دیگران وسیله ای است تا خود را دوست بداریم . با توجه به فرمان الهی که  « همسایه را به اندازه خودتان دوست بدارید . » معلوم است برای انسان خوب بودن ، قبل از هر چیز باید نسبت به خود احساس خوبی داشته باشیم . باید احساس ارزش کنیم ، همان کیفیتی که در اثر محبت درست و به جای پدر در حق دخترش می شود .

 

عشق و محبت به فرزندان 2

به کودکان محبت کنبد تا تصور ذهنی مثبتی بدست آورند

عشق و محبت به فرزندان ابتدایی ترین راهی است که می تواند فرزندانمان را در مسیر رسیدن به تصویر ذهنی مثبت کمک کند . اما راه های دیگری هم وجود دارد . می توانیم به آن ها کمک کنیم تا مهارت ها و استعداد هایشان را افزایش داده ، از کارشان احساس غرور و افتخار کنند که این منبع مهمی از عزت نفس است . می توانیم آن ها را تشویق به یافتن دوستانی کنیم که آ نها را به خاطر آن چه هستند قبول کنند . می توانیم کیفیات خوب و نقاط قوتشان را که خود توانایی دیدنشان را ندارند ، به آن ها نشان دهیم . می توانیم بیش از آن چه گله و شکایت و انتقاد می کنیم ، تحسین و قدرشناسی کنیم .

برای استفاده از خدمات مشاوره کودکان و خانواده مشاوران هیروو ، بدون پیش شماره از تلفن ثابت با شماره 9092305983 تماس حاصل فرمایید

یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید

اشخاص محروم از محبت ، اشخاصی که به خواسته هایشان توجهی نمی شود ، با همه ی توانایی های استدلال اخلاقی در محبت به دیگران و برآوردن خواسته های دیگران و اطرافیان با دشواری روبرو هستند .

 

عشق و محبت به فرزندان 1

محبت به فرزندان و نتیجه ی آن در رفتار با دیگران

ازین رو به فرزندان خود محبت و توجه کنید ، از آن ها حمایت و برایشان وقت صرف کنید تا خود را انسان های مستقل و شایسته ای ببینند که می توانند روی پای خود بایستند و محتاج تصدیق و تایید این و آن نباشند .

به آن ها محبت کنید تا احساس عشق و محبت کنند . محبت به فرزندان در تربیت آنان تاثیر بسزایی دارد و می تواند نقش پررنگی داشته باشد . محبتی که کودک را در کسب یک تصویر دهنی مناسب کمک می کند . با ایجاد احساس ارزش و ارزشمند بودن به او اتکای به نفس و قدرت می بخشد .

 برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو


موضوعات مرتبط: کودک , خانواده , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


قبل از خواب با کودک خود صحبت کنید
پنج شنبه 28 مرداد 1396 ساعت 10:0 | بازدید : 297 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

قبل از خواب با کودک خود صحبت کنید

اگر با فرزند نوجوان خود مشکلی دارید با کودک خود صحبت کنید ، صحبت قبل از خواب بهترین فرصت است . وقتی چراغ ها خاموش می شوند ، موانع از بین می روند و صحبت و درد دل ساده تر می شود.

قبل ار خواب با کودک خود صحبت کنید

برای کودک خود شنونده خوبی باشید

اگر می خواهید فرزندانتان با شما صحبت کنند به دقت به صحبت های آنها گوش کنید. همه ما به تجربه می دانیم که گوش کردن چقدر مهم است. وقتی دیگران به حرف هایمان گوش می دهند ، در اصل با گوش دادن به صحبت های ما به درون افکار واحساسات ما نفوذ می کنند، احساس استحکام و توجه می کنیم . مایل به صحبت با آنها هستیم ، می دانیم که شنونده ای مقابل خود داریم.
همانطور که ذکر شد صحبت با بچه ها کمی دشوار است ، ممکن است مجبور شوید زمینه چینی کنید ، اما پس از شروع صحبت ، اینکه چقدر بگویند و تا کجا پیش بروند ، بستگی زیاد به ما دارد که چگونه گوش می دهیم .
بعضی ها اصولا شنونده ی خوبی هستند اما بقیه ما، شنونده خوب بودن را باید تمرین کنیم. اما چگونه ؟

 

برای استفاده از خدمات مشاوره کودکان و خانواده مشاوران هیروو ، بدون پیش شماره از تلفن ثابت با شماره 9092305983 تماس حاصل فرمایید

یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید

۱-با تمام وجود گوش کنید .

با کودک خود صحبت کنید البته اغلب اوقات با آنکه به ظاهر گوش می دهیم حواسمان جای دیگری است . نیمی از وجودمان گوش می کند و نیمه ی دیگردر فکر دیگری است . از برقرار کردن تماس چشمیغافل نشوید نداشتن تماس نگاه ، به معنای بی علاقه بودن شما به صحبت های اشخاص است ؛ البته همیشه هم تا این حد لازم نیست اما خب گفتگوی جدی مستلزم گوش دادن با تمام وجود است.

۲-از قطع صحبت خودداری کنید .

سوالات و نقطه نظرات خود را نگه دارید تا حرف فرزندتان تمام شود.

قبل ار خواب با کودک خود صحبت کنید

۳-اگر وقت گوش کردن ندارید ، زمان دیگری را مشخص کنید .

هرچند که بهترین زمان صحبت با بچه ها ، همان زمانی است که دلشان می خواهد صحبت کنند .

۴-احساساتشان را تصدیق کنید .

مثلا وقتی فرزندتان می گوید : علی نمی تواند با من بازی کند چه روز بدی . به او نگویید که” غر نزن می توانی کار دیگری بکنی” بلکه با او همراهی و همدردی کنید . وقتی با دلسوزی گوش می کنید نشان می دهید که موقعیت اورا درک می کنید.

منبع : مشاوران هیروو


موضوعات مرتبط: روانشناسی , کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


رفع افسردگی با کمک این تکنیک های روانشناسی
سه شنبه 26 ارديبهشت 1396 ساعت 17:0 | بازدید : 356 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )
اگر می خواهید از شر افسردگی تان خلاص شوید و روز خود را با شور و نشاط و در کمال آرامش سپری کنید توصیه می کنیم از برخی تکنیک های روانشناسی کمک بگیرید.

جلوی آینه نشسته و به خودتان لبخند بزنید. این کار تاثیر بسیار زیادی روی احساس تان می گذارد.

برای اینکه بتوانیم در زندگی احساس آرامش داشته باشیم، روش های بسیاری وجود دارد که اگر دقت کنیم، اکثر آنها ساده و در دسترس هستند. در واقع احساس آرامش با تمرین های گوناگون در وجودمان پرورش می یابد. یکی از این روش ها و تمرین هایی که برای رسیدن به این احساس بی نظیر می توانیم انجام دهیم، در لحظه زندگی کردن است.

البته در زمان حال زیستن به گونه ای که انگار فردایی وجود ندارد بسیار مشکل است. برای این کار باید زیبایی تمام لحظه های زندگی و هر فعالیت مان را به خوبی بشناسیم تا بتوانیم هستی را هرچه کامل تر احساس کنیم و به آرامش برسیم. این زندگی ماست و باید الآن زندگی کنیم.

 

روش های در لحظه زیستن

 

با شش روش ساده زیر می توانید لحظه لحظه های زندگی تان را احساس کنید:

 

۱ – روی زمان حال متمرکز شوید.

برای اینکه بتوانید در لحظه زندگی کنید باید روی زمان حال متمرکز شوید یعنی روی کاری که انجام می دهید و نسبت به آن آگاهی داشته باشید زیرا از اضطراب تان می کاهد و سیستم ایمنی بدن تان را افزایش می دهد.

 

۲ – به موارد کوچک زندگی تان توجه کنید.

روی اطراف تان دقت داشته باشید و حتی به کوچکترین موارد توجه کنید و سپاسگزارشان باشید. چیزهایی مثل بستنی خوردن، درست کردن حباب صابون و یا موسیقی گوش کردن. این موضوعات به شما احساس بهتری می بخشند.

 

۳- لبخند بزنید.

جلوی آینه نشسته و به خودتان لبخند بزنید. این کار تاثیر بسیار زیادی روی احساس تان می گذارد. وقتی لبخند می زنیم شاد می شویم و این شادی روی چهره مان منعکس شده و آن را به اطرافیان خود نیز منتقل می کنیم. لبخندزدن باعث می شود قدردان زندگی حال خود بوده و لحظه های خوب زندگی را از دست ندهیم.

 

۴- محبت کنید.

بدون برنامه قبلی به دیگران مهربانی کنید. مثلا اگر فرد مسنی را می بینید که باری در دست دارد در حمل آن به او کمک کنید یا چترتان را با کسی که زیر باران است شریک شوید. این رفتارها که موجب لبخند زدن دیگران می شود، احساس خوبی به شما داده و کمک می کند که در لحظه زندگی کنید. در واقع یکی از آسان ترین روش هایی که کمک می کند در لحظه زندگی کنیم و زندگی مان کیفیت خوبی هم داشته باشد، کمک کردن به دیگران بدون توقع جبران آن است.

 

۵ – تشکر کنید.

وقتی دوست یا هرکس دیگر به شما محبتی می کند از او قدردانی کنید. نسبت به هرچیزی که در زندگی دارید شاکر باشید و بدانید این احساس به شما کمک می کند لحظه های خوب زندگی تان را ازدست ندهید.

 

۶- نگران نباشید.

اگرچه کاری بسیار سخت است اما بدانید هر لحظه که به آینده با نگرانی فکر می کنید ، لحظه ای از زمان حال را از دست می دهید زیرا نگرانی شما را از زمان حال دور کرده و به سرزمین احتمالات آینده پرتاب می کند بنابراین اگر مشکلی دارید به جای نگرانی، روی یافتن راه حل های مناسب متمرکز شوید

برای مطالعه مطالب بیشتر، اینجا را کلیک نمایید.


موضوعات مرتبط: روانشناسی , بزرگسال , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منتشرکنندگان تصاویر خصوصی دیگران
سه شنبه 24 ارديبهشت 1396 ساعت 17:17 | بازدید : 457 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

 

چه افرادی با چه نوع خصوصیات شخصیتی اقدام به پخش کردن عکس دیگران می کنند قصد و نیت منتشر کردن عکس دیگران در اینترنت چگونه در افراد مختلف ایجاد می شود

پخش فیلم خصوصی سوشا مکانی – دروازه‌بان تیم پرسپولیس – چند وقت اخیر سر و صدای زیادی به پا کرد که جریاناتش هنوز هم ادامه دارد. قشرهای مختلف جامعه واکنش‌های متفاوتی به این جریان نشان داده‌اند. عده‌ای از افراد مستقیما در دست به دست کردن این فیلم نقش داشته‌اند و عده‌ای به عکس، با تشکیل کمپین و انتشار اطلاعیه‌هایی با این مضمون که «وارد حریم خصوصی دیگران نمی‌شوم» به نوعی اعتراض خود را به این جریان نشان دادند و سعی کردند در فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از وقوع دوباره اتفاقاتی این چنینی پیشقدم شوند.

البته این اولین بار نیست که چنین اتفاقی رخ داده و گاهی اوقات افرادی که در این دام گرفتار می‌شوند به یک اصل مهم روانشناسی بی‌توجه هستند و حلقه‌های دوستی و صمیمیت‌شان در هم تنیده می‌شود. در روانشناسی موضوعی وجود دارد که بر اساس آن باید روابط‌تان با آدم‌های اطراف را مرز‌بندی کنید و افراد مختلف را خیلی زود به حریم خصوصی‌تان راه ندهید. در اینجا به شما می‌گوییم که جریان حلقه‌های ارتباط و صمیمیت آدم‌ها از چه قرار است و چطور باید از ورود افراد غریبه به حریم خصوصی  پیشگیری کنیم. علاوه بر این دکتر بهزاد تریوه، روانشناس و مشاور خانواده، درباره جزییات حریم خصوصی بیشتر  توضیح می‌دهد و  می‌گوید چه افرادی به حریم خصوصی دیگران تجاوز می‌کنند.

 

حلقه‌های صمیمیت را بشناسید

نموداری که می‌بینید حلقه‌های روابط و صمیمیت نام دارد که حد و مرز میزان نزدیکی و صمیمیت با افرادی را که در زندگی اجتماعی ما نقش‌های متفاوتی دارند مشخص می‌کند. این نمودار از حلقه با رنگ‌های متفاوت تشکیل شده است.

– مرکزی‌ترین حلقه دایره که بنفش‌رنگ است مربوط به ماست و فقط خود ما در آن قرار داریم.

– در حلقه بعدی که آبی‌رنگ است افراد درجه یک خانواده قرار می‌گیرند که نزدیک‌ترین و صمیمی‌ترین افراد در زندگی اجتماعی ما محسوب می‌شوند.

–   حلقه بعدی سبزرنگ است و شامل صمیمی‌ترین دوستان ما می‌شود.

–  در حلقه بعدی که زردرنگ است دوستان ما قرار دارند.

–  در حلقه نارنجی‌رنگ همکاران، آشنایان و افرادی که آنها را می‌شناسیم جای می‌گیرند.

–  حلقه آخر که قرمز رنگ است شامل افراد غریبه است که هیچ آشنایی و شناختی روی آنها نداریم و باید به شدت مراقب‌شان باشیم.

شاید یکی از دلایلی که به حریم خصوصی افراد تجاوز می‌شود این باشد که خود آنها نتوانسته‌اند به خوبی برای میزان صمیمیتی که باید با اطرافیان‌شان داشته باشند و مقدار اعتمادی که باید به آنها بکنند، حد و مرز مشخصی قائل شوند.

طبیعی است هر چه افراد در حلقه‌هایی قرار می‌گیرند که به مرکز دایره نزدیک‌ترند میزان صمیمیت و اعتماد ما هم به آنها می‌تواند بیشتر شود. بنابراین باید با افرادی که در حلقه‌هایی قرار می‌گیرند که از مرکز دایره فاصله بیشتری دارند، صمیمیت کمتری داشته باشیم و در تنظیم روابط‌مان با آنها حد و مرز دقیق‌تری را تعیین کنیم چون شناخت و اعتمادمان نسبت به آنها کمتر است.

 

یک فضای نامرئی در اطراف شما

حریم خصوصی یک فضای نامرئی است که دور تا دور هر شخص به صورت حائل وجود دارد که آن فرد دوست دارد در آن فضا عادی و آزادانه رفتار کند و اگر فردی وارد این حریم بشود در او واکنش هیجانی فیزیولوژیکی ایجاد می‌شود. ضربان قلب او بالا می‌رود و احساس تنیدگی کرده و از این موضوع احساس ناراحتی می‌کند. این فضا می‌تواند منزل، اتومبیل، اتاق شخصی یا هر فضایی که فرد احساس می‌کند نوعی مالکیت معنوی روی آن دارد، باشد.

 

به تعداد آدم‌های روی زمین حریم خصوصی وجود دارد

روانشناسان معتقدند که فضا و حریم شخصی به فرهنگ جامعه‌ای که افراد در آن رشد کرده و زندگی می‌کنند بستگی دارد و حد و حدود آن در فرهنگ‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. شاید بتوان به تعداد فرهنگ‌ها، کشورها و یا اصلا به تعداد همه آدم‌های روی کره زمین برای حریم شخصی تعریف و حد و حدود تعیین کرد اما میان همه این تعریف‌ها یک نکته مشترک وجود دارد؛ هیچ‌کس دوست ندارد توسط دیگران اذیت بشود و آرامش و آسایش‌اش به خاطر تجاوز به حریم خصوصی‌اش به هم بریزد.

 

وقتی حریم‌تان تهدید می‌شود

بخشی از بررسی‌ها و تحقیقات نشان داده است که شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان بیشتر از اینکه اثرات مثبت و سازنده داشته باشند اثرات منفی و سوء روی روابط بین فردی و خصایص و ویژگی‌های انسانی می‌گذارد. افراد بدون اینکه خودشان متوجه باشند با وارد شدن در شبکه‌های مجازی به جای بهبود و ارتقای روابط بین فردی به روابط اجتماعی خود به‌طور غیرمستقیم لطمه می‌زنند.

 

فضای مجازی آدم ها را بی‌پروا می‌کند

در دنیای حقیقی هنگامی که فردی می‌خواهد پشت سر یک نفر بدگویی کند یا وارد حریم او بشود – مثلا بدون اجازه وارد اتاق‌اش بشود – فضایی را لازم دارد که شخص مورد نظر از آن خیلی دور باشد و حین انجام این کار مدام این استرس و اضطراب را دارد که اگر او ناگهان از راه برسد باید چه کند؟ اما در فضای مجازی چهره و شخصیت افراد به صورت حقیقی و رودررو عرضه و شناخته نمی‌شود بنابراین این استرس در فرد پایین می‌آید و فرد آسان‌تر می‌تواند وارد حریم خصوصی دیگران بشود.

افراد با اطمینان به اینکه دیده نمی‌شوند، شخص مورد نظر هرگز متوجه نمی‌شود که آنها این کار را کرده‌اند و هیچ عواقبی برای آنها در پی ندارد بی‌پرواتر   این کار را انجام می‌دهند.

 

چه شخصیت هایی عکس های دیگران را پخش می کنند؟

چه فرقی می‌کند من این کار را بکنم یا خیر؟ توجیه این افراد این است که من هم اگر ارسال نکنم دیگران این کار را می‌کنند. اما این ویژگی در بعضی از شخصیت ها بیشتر دیده می شود.

توجه طلب: افرادی که دست به انتشار عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی دیگران می‌زنند در برقراری و ایجاد ارتباطات واقعی و اجتماعی ناکارآمد و ناکام هستند و چون به لحاظ واقعی قادر نیستند بازتاب و نتیجه ارتباطات اجتماعی خود را به دست بیاورند دوست دارند به این وسیله خودشان را بیشتر مطرح کرده و توجه بیشتری را به سمت خود جلب کنند. درواقع این افراد چون چیزی برای عرضه کردن ندارند دست به این کار می‌زنند تا دقت و توجه بیشتری از دیگران نصیب‌شان شود.

پوچ‌گرا: اشخاصی که فلسفه و ایدئولوژی خاصی در ذهن‌شان ندارند و عادت به مصرف‌گرایی دارند هر چه به دست‌شان می‌رسد و به خوردشان داده می‌شود را بدون هیچ تعقل و تفکری می‌پذیرند. این افراد چون معنا، مفهوم و هدف خاصی در زندگی‌شان ندارند و دچار نوعی پوچ‌گرایی هستند بدون هیچ اندیشه‌ای دست به انتشار عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی دیگران می‌زنند.

لذت‌جو: از آنجا که این افراد به دنبال خوشی و لذت هستند هنگام انتشار عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی دیگران تنها به لذتی که از این کار نصیب‌شان می‌شود فکر می‌کنند و چون به تبعات آن نمی‌اندیشند خیلی آسان این کار را انجام می‌دهند. این افراد هیچ مسئولیتی را در برابر حقوق دیگران نمی‌پذیرند.

منفعل- پرخاشگر: افرادی که به‌طور طبیعی منفعل و بزدل هستند و کار خاصی از آنها برنمی‌آید در مواردی برای تخلیه کردن تکانه‌های پرخاشگرانه‌ سرکوب‌شده به کارهای این‌چنینی مثل بی‌آبرو کردن دیگران دست می‌زنند. عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی دیگران می تواند برای تخلیه هیجانات سرکوب‌شده این افراد خوراک مناسبی باشد.

ضداجتماعی: شخصیت‌های ضداجتماعی از آزار رساندن به دیگران، تجاوز به حریم آنها و به هم زدن آسایش و آرامش آنها لذت می‌برند.

هیجان‌زده: این افراد زود هیجان‌زده می‌شوند و فقط برای تجربه هیجان ناشی از انتشار مل خصوصی دیگران دست به این کار این می‌زنند.

 

فرهنگ‌سازی کنید

اگر با لورفتن حریم خصوصی دیگران مخالف هستید از طریق انتشار مطالب و اطلاعیه‌هایی به قبح این مسأله اشاره و افراد را از عواقب و پیامدهای منفی آن باخبر کنید تا به تدریج احترام گذاشتن به حریم خصوصی دیگران در افراد جامعه درونی و فرهنگ رعایت حریم شخصی دیگران ایجاد بشود.

 

بی تفاوت نباشید

هنگام رویارویی با افرادی که دست به این کار می‌زنند بی تفاوت نباشید، صریحا آنها را از این کار نهی کنید و به کارشان عکس‌العمل منفی نشان دهید تا  کاملا متوجه بشوند از این کار خوشتان نیامده و اعتراض‌تان را به‌گونه‌ای بیان کنید تا آنهابه عمل و عواقب آن بیندیشند. شاید برای شما هم پیش بیاید، پس خودتان را جای فردی بگذارید که عکس هایش در حال لو رفتن است و فرد خاطی را متوجه اشتباهش کنید.

 

کمپین تشکیل دهید

با تشکیل دادن کمپین و عضو شدن در آن رای منفی خودتان را نسبت به این جریان ثبت و در فرهنگ‌سازی کردن در این زمینه شریک شوید.

 

در این کار زشت شریک نشوید

وقتی عکس، تصویر یا فیلمی مربوط به زندگی خصوصی دیگران به دست‌تان می رسد بدون اینکه آن را ببینید، نابودش کنید. سپس مخالفت خودتان را به شخص یا اعضای گروهی که آن را انتشار داده است صریحا اعلام کنید

برای مطالعه مطالب بیشتر، اینجا را کلیک نمایید.


موضوعات مرتبط: روانشناسی , خانواده , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دلیل گرایش برخی نوجوانان به سیگار کشیدن
یک شنبه 19 ارديبهشت 1396 ساعت 18:0 | بازدید : 313 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

از هر 10 جوان دست کم 5 نفر آن ها سیگاری هستند. امروزه علی رغم هشدارهای پیاپی مجامع پزشکی و فرهنگی، مصرف سیگار به طور روز افزون در جامعه بالا می رود. متاسفانه آسیب ها و پیامدهای ناشی از مصرف سیگار، بسیار جدی و بعضاً جبران ناپذیر هستند و اغلب سیگاری ها با اینکه از مضرات سیگار با خبرند، ولی از روی عادت و به بهانه کسب آرامش و رفع خستگی، اقدام به مصرف این ماده خطرناک می کنند و سلامت جسم و جان خود را به خطر می اندازند.

میزان مصرف افراد سیگاری، با ایجاد تشدید مسائل روانی افزایش می یابد و گاه به حدی می رسد که جای خواب و خوراک را نیز می گیرد. دوری از خانواده، بیکاری، محرکهای روانی، اصرار دوستان و خویشان و حتی علاقه شخصی، کسب لذت و تقلید و خودنمایی، از عوامل موثر در روی آوری به سیگار است.

 

علل استعمال سیگار در نوجوانان

استعمال سیگار در نوجوانان، بیشتر جنبه خود نمایی دارد و آرام آرام برای کسب لذت صورت می گیرد. آغاز مصرف سیگار در سنین جوانی و میانسالی ممکن است تاثیر چندانی بر خلقیات فرد نداشته باشد؛ ولی تجربه استعمال سیگار تا قبل از بیست سالگی یعنی در بحرانی ترین سنین نوجوانی، به این سبب که دوران شخصیت سازی نوجوان است و هر تجربه ای را تا آخر عمر فرا راه خود قرار می دهد، بسیار خطرناک است.

یکی از دلایل اصلی روی آوری نوجوانان به سیگار، کنجکاوی در امتحان کردن آن است که اغلب ازطریق دوستان و همسالان تبلیغ می شود و آرام آرام برای ادامه این تجربه، بهانه های دیگری نیز فراهم می شود. برخی از نوجوانان برای مخالفت با خانواده و رفع حقارتها به این کار دست می زنند و می خواهند از این طریق اعتماد به نفس بیشتری کسب کنند. رقابت با گروه همسالان از طریق خود نمایی، بزرگترین دلیل شایع برای آغاز کشیدن سیگار است.

بسیاری از پسران نوجوان سیگاری، عقیده دارند که با هر پکی که به سیگارمی زنند، احساس مردانگی می کنند و این شیوه به زودی جزئی از شخصیت آنها می شود. تقلید از پدر و مادر و اطرافیان نیز تاثیر زیادی در سیگاری شدن نوجوان دارد. اضطراب، تنش، محرکهای شدید روانی و ناراحتی های خانوادگی عوامل عمده زمینه ساز برای روی آوردن به سیگار هستند. مسأله تاسف بار این است که نوجوان سیگاری که ازطریق سیگار به آرامش کاذب دست می یابد و با پنهان کردن مشکل خود از خانواده هر روز بیش از پیش به دوستان هم دردش روی می آورد، بهترین طعمه عاملان پخش مواد مخدر نیز خواهد شد. در این میان خانواده ها بیش از دیگر گروههای اجتماعی در پیشگیری از سیگاری شدن نوجوانان نقش دارند.

 

نقش خانواده در پیشگیری از روی آوردن نوجوانان به سیگار
دوره نوجوانی، دوره ای حساس و شگرف و حد فاصل کودکی و جوانی است. خانواده های هوشیار باید با آگاهی از شرایط ویژه این دوره ، همواره مراقب فرزندان نوجوان خود باشند. موقعیت حساسشان را درک کنند و هرچه بیشتر آنها را در پناه خود بگیرند. وقتی که مشکلات نوجوان در محیط خانه و در جمع صمیمی خانواده بدون ترس از تنبیه و شماتت مطرح شود و از طریق راه حلهای منطقی والدین رفع گردد، دیگر نیازی به حضور و دخالت دوستان و همسالان نیست.

نقش تربیتی خانه و خانواده به عنوان محیطی که فرزندان بیشترین وقت خود را در آن می گذرانند تا جایی مهم است که به جرأت می توان گفت، منشاء تمام موفقیتها و شکستها را باید در شیوه تربیتی خانواده ها جستجو کرد. والدین باید هوشیار باشند و ارتباطات، رفتار و آمد و شدهای نوجوان خویش را تحت نظر بگیرند، و اگر احساس کردند بلای مهلک سیگار، گریبان فرزندانشان را گرفته با سعه صدر و بدون فوت وقت این نطفه شوم را خفه کنند.
آموزش قبل از سن ۱۵ سالگی ، تلاش برای کاستن فشارهای روانی ، تشویق و تقویت به موقع موفقیتها ، فراهم کردن تفریحات سالم و سازنده و درونی کردن ارزشها در پیشگری از روی آوردن نوجوان به سیگار تاثیر زیادی دارد.

برای مطالعه مطالب بیشتر، اینجا را کلیک نمایید.


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مدام به خود نگویید همیشه به درد هیچ کاری نمیخورم!
یک شنبه 17 ارديبهشت 1396 ساعت 13:36 | بازدید : 306 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

هیچوقت در زندگی به خودتان انرژی منفی ندهید و همیشه به به داشته هایتان ایمان داشته باشید.

پیدا کردن مقالاتی درباره ی عادات خوب یا شعارهای انگیزشی افراد موفق کار سختی نیست. اما چنین مقالاتی با تمام جذابیت و فوایدی که دارند، تنها نیمی از داستان را روایت می کنند.

بسیاری از مردم آنها را می خوانند و به جای آنکه الهام بگیرند احساس شکست و سرافکندگی پیدا می کنند و مدام با خود می گویند «من هیچوقت نمی توانم مثل آنها باشم. آنها خیلی متعهد تر از من هستند». به این می گویند گفتگوی درونی منفی نگرانه. همه ی ما هر از گاهی چنین گفتگوهایی با خودمان داریم.

ما حداقل می توانیم چهار نمونه گفتگوی درونی شناسایی کنیم: گفتگوهای درونی فیلتر کننده، شخصی ساز، فاجعه ساز، و قطبی ساز. چند نمونه از برخی چیزهایی که ممکن است با خودمان تکرار کنیم را می توانید در ادامه بخوانید. توجه داشته باشید که این مکالمات درونی، ما را از مسیر موفقیت دور می کنند.

 

۱۳ گفتگوی درونی مخرب که باید از آنها اجتناب کرد

 

۱- «او همیشه همین بلا را سر من می آورد …»
نمونه ی بالا نشان دهنده ی دو نوع گفتگوی درونی در یک جمله است. از طرفی هر نکته ی مثبتی را فیلتر می کند و تنها نکات منفی را بزرگ می کند، از طرف دیگر قطبی ساز است، چرا که شخص گوینده همه چیز را یا خوب می بیند یا بد (در این مورد، بد). هیچ موضع میان دارانه ای در این جمله وجود ندارد.

 

۲- «بهتر از این نمی شود. کل روزم خراب شد …»
فاجعه سازی یعنی بزرگ کردن اثرات یک موقعیت منفی بر روی تصویر بزرگ تر. این اتفاق منفی می تواند چیز ساده ای مثل ثبت اشتباه سفارش یک غذا باشد.

با این حال فرد آنقدر خود را تحت تأثیر آن قرار می دهد که این جمله برایش تبدیل به یک پیش بینی ناگزیرساز می شود. این نوع احساس استقبال از اتفاقات منفی، چون روی نتیجه تأثیرگذار هستند در نهایت درست از آب در می آیند.

 

۳- «او فقط برای اینکه من را ناراحت کند این کار را کرد …»
این جمله شخصی سازی است. معنی آن این است که شخص گوینده، حتی وقتی موضوع ارتباطی با شخص خاصی ندارد، آن را تماماً به خود یا شخص دیگری مرتبط می کند.

 به یاد داشته باشید، اغلب افرادی که با آنها مواجه می شوید تمایل و زمان لازم برای خارج شدن از مسیر خود با هدف ضربه زدن به شما و خراب کردن روزتان را ندارند.

 

۴- «اصلاً استعداد این کار را ندارم …»
درست است که ممکن است در مواجهه با موقعیتی خاص با دشواری روبرو شوید، اما با بی استعداد دانستن خود در یک یا چند زمینه هیچ لطفی در حق خودتان نکرده اید. این تفکر به شما اجازه ی عملکرد بهتر را نخواهد داد.

 

۵- «من همیشه بدشانسی می آورم …»
هیچکس «همیشه» بدشانسی نمی آورد، اما اگر اینطور فکر کنید، با مشکلات و سختی های بیشتری مواجه خواهید شد و با تبدیل شدن به آهنربای مشکلات، دیگران کمتر به حضور شما در اطراف خود تمایل نشان خواهند داد. اما خودتان می توانید این حالت را تغییر دهید.

 

۶- «به هیچ وجه نتیجه نخواهد داد …»
یک بار دیگر، چنین طرز تفکری فضا را تنها برای منفی نگری باز می کند. اگر فکر می کنید کاری نتیجه نمی دهد، چرا اصلاً زحمتش را به خودتان می دهید؟ در دام این ذهنیت گرفتار نشوید و تلاش خود را انجام دهید. نتیجه ممکن است شما را غافلگیر کند.

 

۷- «هیچ کس به خودش زحمت نمی دهد به من کمک کند …»
شما وقتی خودتان را در میانه ی مسائلی قرار دهید که فکر می کنید اشتباه هستند، خود را با موقعیت های منفی به دیگران می شناسانید. از آن بدتر اینکه، اهمیت خود را در جریانات دور و بر خود پایین می آورید. به جای این کار، به دنبال راه هایی بگردید که بتوانید سهمی در راه حل موضوعات داشته باشید.

 

۸- «این کار غیر ممکن است …»
همه ی ما این جمله را به کار برده ایم. اما چیزهای کمی هستند که واقعاً غیر ممکن باشند؛ مگر آنکه خودتان را به غیر ممکن بودن آن مجاب کرده باشید، و این دقیقاً همان کاری است که این جمله انجام می دهد. به جای این طرز تفکر، به این فکر کنید که مسئله ی مورد نظر چطور ممکن و محتمل خواهد شد.

 

۹- «من هیچوقت به درد هیچ کاری نخواهم خورد...»
احتمال اینکه اغلب ما این حالت را در برهه ای از زندگی خود تجربه کرده باشیم کم نیست. با این طرز فکر، احتمال وقوع اتفاقات مثبت به حداقل ممکن خواهد رسید.

واقعیت این است که همه ی ما در انجام کار یا کارهایی استعداد داریم. گفتگوی درونی منفی نگرانه ما را از تمرکز روی این کارها باز می دارد. شما نباید اجازه بدهید این اتفاق بیفتد.

 

۱۰- «هیچ کس قدر زحمات من را نمی داند …»
شاید بیش از آنچه تصورش را بکنید از کاری که انجام می دهید قدردانی شود، اما به هر دلیلی ممکن است شما شاهد آن نباشید.

به جای آنکه خودتان را متقاعد کنید کسی قدر زحمات شما را نمی داند، می توانید از دیگران تقاضا کنید بازخورد بیشتری به شما بدهند. آنها متوجه نیاز شما خواهند شد و به آن پاسخ خواهند داد.

 

۱۱- «هر کسی می تواند این کار را انجام دهد، من چقدر بدبخت هستم …»
اگر درگیر انجام کار خاصی هستید، احتمالاً نقاط قوت مختلفی دارید که در عوض این تفکرات، می توانید روی آنها متمرکز شوید.

باید این را در نظر داشته باشید کاری که شما انجامش را ساده می دانید شاید در نظر دیگران آنقدر ها هم ساده به نظر نرسد. اگر فرد دیگری نیز با شما در انجام این وظیفه شریک است، می توانید با همکاری با یکدیگر راهی برای کمک به موفقیت همدیگر پیدا کنید.

 

۱۲- «هیچ کس دیگر من را استخدام نخواهد کرد …»
ممکن است انجام وظیفه یا کاری آنگونه که می خواسته اید پیش نرفته باشد، اما دنیا که به آخر نرسیده است. می توانید قدمی به عقب بردارید، روی کارهایی که خوب انجام می دهید تمرکز و دوباره از نو شروع کنید. هیچ کس نگفته است مسیر موفقیت مسیر همواری است.

 

۱۳- «من خیلی تنها هستم و هیچ کس به من توجه نمی کند …»
ممکن است گاهی اوقات اینطور به نظر بیاید، اما نباید اجازه داد این نیز به یک پیش بینی ناگزیرساز دیگر تبدیل شود. به نظر می رسد نگرش های ضعیفی مثل این، در دور نگه داشتن ما از دیگران موفق عمل می کنند، به ویژه کسانی که می توانند به ما در خارج شدن از مشکلاتمان کمک کنند.

اگر دوست می خواهید، باید برای کسی دوست باشید. اگر به کمک نیاز دارید، این را با دیگران مطرح کنید.

گفتگوهای درونی منفی نگرانه سد راه ما قرار می گیرند، خود را در ذهن ما جای می دهند، و ما را از اهدافمان منحرف می کنند. این تفکرات ما را متقاعد می کنند که سعی کردن و امتحان کردن هیچ سودی نخواهد داشت، چون به هر صورت شکست خواهیم خورد. همه ی ما احساساتی از این دست را تجربه کرده ایم.

اما این نکته را از یاد می بریم که شکست، برای موفقیت عنصر مهمی محسوب می شود. شکست به ما یاد می دهد چه چیزی نتیجه می دهد، چه چیزی اهمیت دارد، و چه چیزی نتیجه بخش نیست. شکست به ما یاد می دهد هر چیزی که ارزش به دست آوردن را دارد، به آسانی به دست نخواهد آمد.

شما قدرت این را دارید که حرف ها و نحوه ی صحبت کردنتان با خود را عوض کنید. سعی کنید خودتان را از این مکالمات درونی منفی نگرانه و هر ذهنیت منفی و مخرب دیگری دور نگه دارید. مثبت باشید، تا اتفاقات مثبتی در زندگی تان رخ دهد.

برای مشاهده مطالب بیشتر، اینجا را کلیک نمایید.


موضوعات مرتبط: روانشناسی , جوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
نظر سنجی

نظر شما درباره وبلاگ؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 251
بازدید دیروز : 27
بازدید هفته : 289
بازدید ماه : 278
بازدید کل : 40803
تعداد مطالب : 160
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مشاوران هیروو و آدرس heiroo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 160
:: کل نظرات : 2

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 251
:: باردید دیروز : 27
:: بازدید هفته : 289
:: بازدید ماه : 278
:: بازدید سال : 3600
:: بازدید کلی : 40803